Onze klant is gespecialiseerd in het aanbrengen van bitumineuze voegvullingen en specialist in het aanbrengen van tramrail voegen. Zo is het van belang dat er tussen het asfalt en de tramrails een flexibele voeg wordt aangebracht, i.v.m. het krimpen en uitzetten van de twee verschillende materialen. De klant heeft al eerder een freesmachine door ons laten ontwikkelen en bouwen. Maar deze machine was al iets verouderd, er waren nieuwe emissie eisen in de steden en er was een nieuw wensenlijstje ontwikkeld. Omdat de freesmachine vooral in grotere steden werkzaam is, zijn aspecten als emissie, geluidshinder en stof overlast een belangrijk onderwerp.
Eisen en wensen van de klant:
Wij hebben voor de klant een vernieuwde freesmachine ontwikkeld die op de straat kan rijden en over verschillende tramspoorbreedtes kan rijden. De freesmachine maakt gebruik van de verschillende stuur mogelijkheden waardoor het zeer wendbaar is en kan daarom werken op een spoor waar de trams nog rondrijden. De freesmachine wordt aangedreven door een dieselmotor met emissienorm Tier 4B en is uitgevoerd met een 2000 liter watertank voor het koelen en spoelen van de freesbladen. De freesbladen zitten veilig afgeschermd in de freeskap die is uitgevoerd met een bron afzuiging. In de cabine heeft de machinist goed zicht op zowel het freeswerk als in alle rijrichtingen. De cabine is gemakkelijk afsluitbaar met doorzichtige schermen, tegen water en wind.
De freesmachine kan rijden met zijn rijwielen in 3 verschillende stuur standen. 1: de voorste wielen sturen en de achterste volgen (zoals bij een auto), 2: alle 4 de rijwielen kunnen linksom en rechtsom sturen tot een hoek van 45° en sturen allemaal de zelfde richting in (om snel en dicht naast het spoor te kunnen staan als er een tram aan komt), 3: alle 4 de rijwielen kunnen linksom en rechtsom sturen tot een hoek van 45° en als de voorste naar rechts sturen gaan de achterste naar links (om een korte draaicirkel te hebben).
Als de freesmachine boven de tramrails staat, kunnen de rijwielen ingetrokken worden. De freesmachine komt nu met zijn spoorwielen op de tramrails te staan. Doordat de freesmachine de tramrails volgt, hoeven de spoorwielen niet te kunnen sturen.
Als de freesmachine over de tramrails rijdt kunnen de freesbladen aan de binnenzijde of buitenzijde van de tramrails gepositioneerd worden en tot de gewenste diepte het wegdek in frezen. In de freeskap zit een bronafzuiging verwerkt, waterkoeling en de freeskap kan onafhankelijk van de frees op een neer bewegen voor beter zicht tijdens de start. De bronafzuiging loopt naar de achterzijde van de freesmachine waar een aansluiting zit voor veegwagen.
In het onderstaande filmpje ziet u het verschil tussen de oude en de nieuwe machine tijdens de werkzaamheden.
Is uw project net een beetje anders?
De Groot Metaalbewerking is een familiebedrijf dat werkzaamheden verricht in de metaal, hydrauliek, machinebouw en losse verkoop van diverse materialen en onderdelen. Wij ontwerpen en bouwen machines geheel naar wens van de klant, persen veel hydrauliek slangen en doen verschillende reparatiewerkzaamheden op korte termijn. Wij hebben een grote diversiteit aan onderdelen op voorraad waardoor we snel kunnen werken en leveren.