Naast de tramrails is het van belang dat er een flexibele voeg zit tussen de tramrails en het asfalt, voor de trillingen en de werking van de materialen. Om deze voegen te kunnen maken, was de klant met veel personeel bezig om met vloerzagen, sleuven naast de tramrails te maken. Echter gebeuren deze werkzaamheden terwijl de trams nog op het spoor rijden en dus moeten alle spullen aan de kant voor elke passerende tram. Een arbeidsintensieve klus, met veel personeel en te weinig snelheid.
Voor de klant hebben wij een freesmachine ontwikkeld die over de straat kan rijden en over de tramrails. De freesmachine kan bij beide spoorstaven tegelijkertijd aan de binnen of buitenzijde van de spoorstaven een sleuf frezen van 30 t/m 50 mm breed en .. mm diep. De freesmachine is licht geconstrueerd zodat hij vervoerd kan worden met een combinatie van auto met aanhanger en heeft een watertank van 1.000 liter voor het koeling van de freesbladen door de aandrijfas.
De spoorwielen van de freesmachine zijn is hoogte verstelbaar zodat de machine kan wisselen tussen de spoor en rijwielen. De rijwielen kunnen allemaal 45° graden links of rechtsom sturen, zodat de freesmachine gemakkelijk van en naar de tramrails kan rijden, als er een tram aan komt.
De Groot Metaalbewerking is een familiebedrijf dat werkzaamheden verricht in de metaal, hydrauliek, machinebouw en losse verkoop van diverse materialen en onderdelen. Wij ontwerpen en bouwen machines geheel naar wens van de klant, persen veel hydrauliek slangen en doen verschillende reparatiewerkzaamheden op korte termijn. Wij hebben een grote diversiteit aan onderdelen op voorraad waardoor we snel kunnen werken en leveren.